Anmeldelse: The Murder at the Vicarage by Agatha Christie

I Skandinavia leser vi kanskje mer krim enn noen andre, men så er vi også best på krim. Selv leser jeg veldig lite krim, ikke fordi jeg ikke liker sjangeren, egentlig synes jeg det er veldig spennede. Jeg er bare litt skjør, og foretrekker snill krim, kose-krim hvor jeg har et mysterium og spenningen av å løse det uten blodige detaljer om manglede kroppsdeler og utførte torturmetoder. Jeg er med andre ord ikke en Jo Nesbø-jente. Jeg har prøvd meg litt frem og ikke helt funnet en forfatter som både har minimalt med blod men skriver en spennede fortelling. Men så kom jeg over den første Miss Marple boken (til og med på engelsk) gjemt bort i en stabel på familiebiblioteket, og tenkte at om ikke Agatha Christie kan ordne dette for meg så vet jeg ikke!

Det første jeg merket meg, til min store overraskelse, var at hovedpersonen ikke var Miss Marple. Kanskje dette gjerne er common knowledge, men man hører jo om Miss Marple, ikke the vicar, så jeg forventet ikke at min forteller var en middelårig prest. Dette var på ingen måte et problem, for jeg likte egentlig veldig godt stemmen til presten. Han var ekstremt sympatisk, og han hadde, via jobben sin, en fortrolighet fra hele bygdas befolkning som gjorde at han var veldig godt plassert i lokalsamfunnet til å fortelle denne historien. Miss Marple stakk egentlig bare hodet innom i nye og ne, men var desto mer interessant ved at det var litt mysteri rundt henne. Hun møtte på veldig mange måter stereotypen av en eldre dame som brukte tiden sin på å spionere og sladre om naboer, men hun var også vittig, og viste stadig vekk at hun var skarp, logisk og ekstremt observant. Men avsløringen på slutten ble det veldig klart for hvertfall meg at Miss Marple var spesielt inntelligent, mye smartere enn meg, og derfor ble nok min leseropplevelse litt mer spennede fra Vicar Lennard sitt perspektiv – Miss Marple visste i grunn veldig godt hva som foregikk, så det hadde jo ikke vært så spennede.

Denne boken lurte meg også trill rundt. Når avsløringen kom var jeg uten en god mistenkt, og jeg ble veldig overrasket over hvem som viste seg å være skyldig til slutt. I starten av boken uttrykker omtrent hver eneste karaktert på et punkt en sterk motvilje mot offeret, og de fleste ønsker ham død. Der er altså nok av kandidater. Dette syntes jeg egentlig var ganske artig, det virket litt ironiskt gjort fra Christie sin side og det er en humor jeg satte pris på. Men resultatet var også at jeg ikke hadde noen anelse mot slutten, og det er jo gjerne det man vil ha i en god krimbok. Kanskje jeg bare tok et veldig korrekt karrierevalg ved å ikke satse på å bli kriminaletterforsker, men jeg følte at informasjonen vi fikk ikke helt holdt til å dra en god konklusjon. Miss Marple hadde heller ingen konkrete beviser, bare en intrikat teori. Vi fikk mange snodige spor, og de ga alle mening i kontekst, men jeg skulle gjerne hatt litt flere så bildet ble litt klarer for meg også, før Marple viste sitt talent. Til tross for dette så syntes jeg at dette var en flott bok, og jeg koste meg såpass med å lese den at det ikke gjorde så mye at jeg ikke fant løsningen selv.

Jeg likte også veldig godt prosaen i denne boken, som jeg leste på engelsk. Jeg har et svakt punkt for den litt formelle, pene tonen de brukte i England sent i 1800-tallet og i starten av 1900-tallet. Også er Agatha Christie utrolig morsom, så det var en veldig underholdende bok. Lettlest, kort og minimalt med blod og tortur. Jeg kommer absolutt til å plukke opp nr. 2 i serien om Miss Marple.

2016-08-01 12.00.21

Denne fikk vi for £1.50 fra en brukbokbutikk i England.