Hvordan lese mer i hverdagen #1

I år har jeg et mål om å lese 60 bøker.

I fjor leste jeg til og med 4-5 bøker mer enn målet, som da også var 60. Det tilsvarer litt over en bok i uka. Hvordan gjør jeg det?

For de av dere som leser hyppig og sluker flere bøker i måneden er kanskje ikke dette innlegget spesielt interessant, men i en liten serie de neste tre mandagene vil jeg legge ut noen enkle tips for å lese mer i hverdagen. Jeg hører nemlig ofte at folk ønsker de leste mer, men at de aldri har tid, finner en bok de liker eller andre grunner. Nedenfor kommer denne ukas tre tips om å komme i gang:

  1. Finn noe du vil lese. Ok, dette høres jo latterlig opplagt ut – og det er det – men det er jo det viktigste tiltaket til å lese mer. Det er forståelig nok vanskelig å vite hvor man skal begynne om man vanligvis «aldri» leser. Jeg vil i slike tilfeller anbefale goodreads, bestselgerlister (ja seriøst, at mange leser det = enkelt å lese), følge Buzzfeed sin bokside (igjen, seriøst), eller rett å slett dra til en bokhandel og fortelle de som jobber der hva du liker å lese eller er interessert i. Videre synes jeg det er uhyre viktig å legge fra seg alle stigmaer rundt bøker, og ikke velge bort bøker av unødvendige grunner. Eksempel: jeg er særdeles negativt innstilt til Twilight-maniaen som regjerte for noen år siden, men jeg ser fordelen i at det får flere til å lese bøker og håper at det inspirerer til videre lesing.
  2. Sett deg et mål for lesingen. Her kommer selve «arbeidet» inn: det er ofte effektivt å sette seg et mål for lesingen. Dette kan være antall kapitler man skal lese om dagen, antall sider i uka, antall bøker i uka, you name it. Personlig liker jeg ideen om å sette seg et mål om å lese x antall sider om dagen, slik at lesingen blir opprettholdt.
  3. Lydbøker. Ja, nå handlet jo dette innlegget om hvordan man får til å lese mer, og ikke lytte mer. But hear me out: Jeg synes ofte det kan bli slitsomt å lese, spesielt om man går på skole eller har en jobb hvor man sitter foran en skjerm og ord hele dagen. I slike tilfeller kan det være ideelt å veksle mellom lydbok og fysisk kopi av den samme boka, slik at man ikke faller ut av det gode leseflowet man forhåpentligvis har kommet inn i!

Hvor mye leser dere i året/måneden/uka? Hva er deres beste tips til å få lest mer?

Victoria x

One thought on “Hvordan lese mer i hverdagen #1

Legg igjen en kommentar

