Anmeldelse: The Versions of Us av Laura Barnett

Helt hundre prosent ærlig må jeg innrømme at jeg kjøpte denne boka fordi 1) coveret er helt fantastisk fint!, og 2) den var satt ned til £3 på min lokale Waterstones (kupp!). Noen ganger kan spontane bokkjøp bli veldig mislykka, andre ganger finner man gull. Denne boka var definitivt sistenevnte.

What if you had said yes?

Dette spørsmålet gjennomsyrer Laura Barnett sin debutroman The Versions of Us (Versjoner av Oss på norsk, utgitt på Aschehoug). Eva og Jim er 19 år og studenter ved universitetet i Cambridge på slutten av 50-tallet. De møtes helt tilfeldig på en gå og sykkelsti – eller, i to av versjonene gjør de det. Boka tar nemlig for seg tre ulike versjoner av Eva og Jim sine liv – både sammen og hver for seg. Hver del handler om hva som skjer som konsekvens av de ulike valgene både Eva og Jim tar.

P1000085

Personlig synes jeg på forhånd handlingen hørtes relativt lite spennende ut – og det er absolutt ikke en veldig intens bok. I dette tilfellet er det absolutt en fordel. Det gjør nemlig at boka i stedet blir en utrolig realistisk skildring av mennesker, liv og valgene vi tar i livet. Det er skilsmisser, utroskap, barn, valg av type arbeid og arbeidsplass, valg av bosted, død. The Versions of Us åpner i tillegg med en skildring av Eva sine foreldres emigrasjon fra Østerrike til Storbritannia, og vi får dermed også et godt bekjentskap til Eva sine foreldre og deres historie.

P1000078

Min favorittkarakter i denne romanen er uten tvil Eva. Hun har gitt meg en mer avslappet innstilling til liv, død og konsekvenser av valg i livet (som en twenty-something tenker man vel knapt på annet), ettersom hun alltid kommer seg gjennom hendelser jeg personlig helst ikke vil tenke på engang. Jeg har dog ingenting vondt å si om noen andre av karakterene heller; det er godt synlig at Barnett har velutviklede karakterer som (hurra!) er utrolig troverdige.

Men mest av alt synes jeg det er en utrolig fin roman om hverdagslige valg og vanskeligheter de fleste av oss kan kjenne oss igjen i.

P1000081

Laura Barnett kommer heldigvis med en ny bok, Greatest Hits i mars 2017. I mellomtiden finnes det en kul nettside for The Versions of Us hvor man kan utforske prosessen bak romanen og blant annet høre på spillelister for hver av de tre versjonene, for de – som meg – som kanskje kunne tenkt seg mer av Eva og Jim.

Victoria x
**Dette er en kvardagskanonbok

One thought on “Anmeldelse: The Versions of Us av Laura Barnett