Nye utgivelser vi vil lese #1

Høsten er ofte en bra årstid for nye bokutgivelser, og denne høsten ser ikke ut til å være noe unntak. De siste ukene har de fleste forlagene i Norge lagt frem sine planer for utgivelse denne høsten og der finnes det selvsagt mye spennende. Her er et utvalg av disse bøkene jeg har spesielt lyst til å lese:

Det er noe som ikke stemmer av Martina Haag
Helt ærlig, høres denne romanen rimelig uoriginal ut om man leser beskrivelsen på Juritzen forlag sine sider. Men jeg ble interessert i å lese denne fordi både Flora Wiström og Sandra Beijer har skrevet relativt fint om boka, i tillegg til at romanen tydeligvis er på grensa mellom fiksjon og selvbiografi. Selv uoriginale temaer kan bli fine leseopplevelser om forfatteren er flink nok! (Se: Geir Gulliksen sin roman Historie om et Ekteskap for eksempel).

Synstavle av Benedicte Alexandra Lie
‘Synstavle er historien om Silje som er kommet inn på medisin, men i stedet jobber som kantinemedarbeider – en tankevekkende roman om livsvalg og konsekvenser.’ Slik beskriver Cappelen Damm Lie sin debutroman som kommer for salg tidlig i September. Jeg synes en roman om hva man ser og hva man ikke ser og hvilke konsekvenser begge deler får høres ut som det kan bli skikkelig interessant. Gleder meg til å lese denne.

Hvorfor er jeg så trist når jeg er så søt av Ingvild Lothe
Tittelen + coveret på denne boka alene er nok til å få meg interessert. En samling av dikt om skam og angst, spesielt relatert til å være jente/kvinne. Leser sjelden dikt, men denne vil jeg få med meg.

Kan jeg bli med deg hjem av Marie Aubert
En novellesamling hvor det ‘er det kort vei fra lengsel til skamløshet og videre til overtramp’. Om mennesker i oppbrudd og menneskelig håp. Akkurat hva jeg liker å lese om. Aubert sin bok har dessuten fått endel positiv oppmerksomhet i sosial media, som får meg til å håpe samlingen er like bra som jeg har inntrykk av.

Akademiet av Jørgen Brekke
Litt YA fiksjon må med! Denne oppdaget jeg gjennom den Aschehoug-baserte instagram-kontoen @stephanieperkins_no og hallo? – NORSK SCI-FI! Akademiet er visstnok første bok i en triologi om tolv femtenåringer som skal trenes til å bli tidenes yngste marsfarere. Femtenåringene er valgt ut fra hele verden (Sebbe fra Norge er fra lille Halden!) og skal samles på Marsakademiet i Nederland. Jeg har virkelig høye håp for denne boka.

Hva vil du lese i høst? Har du lest noen av bøkene i denne lista?
Victoria x
Legg igjen en kommentar

