Anmeldelse: Fates and Furies av Lauren Groff

søndag skrev jeg om Emma Cline sin debutroman The Girls og hvor bra leseopplevelse romanen ga meg. The Girls ville mest sannsynlig vært min favorittbok jeg har lest i år – hadde jeg ikke lest Lauren Groff sin Fates and Furies et par dager før.

Fytti katta (på godt norsk) for en bok!

fatesandfuries3.jpg

Fates and Furies handler om Lotto (Lancelot) og Mathilde, som møtes få uker før de fullfører college og gifter seg etter å ha vært sammen i knapt to uker. Vi følger Lotto sin versjon av historien om deres liv sammen i første del av boka, Fates, og får deretter Mathilde sin versjon i andre halvdel, Furies. Mange har sammenligna Groff sin roman med Gone Girl, og selv om jeg kan se hvorfor en del lesere har sett likheter mellom de to bøkene vil jeg si at Fates and Furies er en helt annerledes leseropplevelse.

fatesandfuries5.jpg

Boka følger både Lotto og Mathilde gjennom hele deres liv og vi får lese om ekteskap, veien fra college til jobb og karriere, begynnelse og slutt på vennskap, viktige valg i livet og deres konsekvenser – men viktigst av alt er kjærligheten mellom de to som gjennomsyrer hele romanen. Dette er virkelig en utrolig fin – men også utrolig sær til tider – kjærlighetshistorie, som kommer med en del twists and turns.

fatesandfuries4.jpg

Personlig likte jeg veldig godt delene om Lotto sin barndom og oppvekst, samt skildringen av kjærligheten mellom de to fra Lotto sitt Fates perspektiv.

fatesandfuries2.jpg

Jeg tror nok denne romanen kan være for mye av det gode og vippe over fra sær til rett og slett uleselig for mange (anmeldelsene av boka på Goodreads gir meg i hvert fall inntrykket av dette). Er du derimot en person som liker over-the-top språk og skrivestil (Fates and Furies er på mange måter inspirert av gresk mytologi), overdådige kjærlighetshistorier, og eksentriske karakterer kan det godt hende dette er boka for deg.

Anbefales hvis du liker Jonathan Safran Foer, Laura Barnett sin bok The Versions of Us, og semi-såpeopera-aktig handling.

Victoria x
Legg igjen en kommentar

