Høstferie = leseferie?

Den svenske regjeringen har, i et forsøk på å styrke den svenske skolen, omdøpt høstferien til en leseferie. Når jeg først leste dette så syntes jeg dette hørtes utrolig koselig ut. Utenfor vinduet blir bladene sakte gule, været stadig tyngre og temperaturen synker. Hva er bedre enn en uke hvor du kan krølle deg sammen i en god lenestol foran peisen, en kopp med noe godt og varmt i, kanskje et teppe over fanget og en skikkelig bra bok? Etter litt mer research rundt temaet så fremstår tiltaket litt mer som en uke dedikert til videre læring, bare med fokus på lesing. Litt mer slik Victoria og jeg hadde det på universitetet, hvor vi fikk en uke fri for all undervisning slik at vi hadde litt ekstra tid til å sluke de 20 – 30 romanene vi skulle lese på ti uker. Her falmer altså det idylliske bildet av lenestolen og peisflammene. Mange av disse bøkene leste jeg i en relativt hard stol på lesesalen i biblioteket, en helt annen atmosfære.

Statistikken viser at skandinaviske barn treffer ganske lavt når det kommer til leseferdigheter. Dette har kanskje noe med at barn nå får iPader med spill, istedenfor en bok? Jeg skal ikke uttale meg om hvor bra en gjennomsnittlig forelder i Norge følger opp barnet sin leseutvikling, men det er skremmende at forskning viser at barn og ungdommer i dag gjerne sliter med å lese. Det er så vanvittig mye informasjon tilgjengelig gjennom video disse dager, at man klarer seg fint likevel. Men dette er altså et problem, og Sverige sin løsning er å omdøpe høstferien. Dette synes jeg kanskje blir litt feil. En ferie dedikert til bøker høres egentlig helt fantastisk ut, men ikke hvis den kommer med et videre press på unge barn til å studere. En av de egenskapene bøker har som gjør meg til så lidenskapelig leser er at du kan ta med deg den lekenheten og fantasien du hadde som barn med i opplevelsen av boken. Som 9-åring løp jeg rundt i hagen og lekte W.I.T.C.H og Harry Potter, mens som 22-åring så er det bare inne i bøker at jeg fantaserer om at jeg kan løfte tunge gjenstander med usynlige krefter. Derfor bør høstferien kanskje helst forbli en liten uke hvor barn kan leke seg før de må tilbake på skolebenken. En uke med intens lesing kan ikke utrette så mye i det lange løpet. Lesing bør være i fokus hele året, det bør ikke presses inn i en 7 dager lang periode for så å legges litt til side igjen. Til tross for det, så er nok Sverige på rett kjør. I Aftonbladet sier Sveriges utdanningsminister Gustav Fridolin at målet deres er å oppfordre både skoler og foreldre til å lese mer for barn, både på kvelder, i helger og i ferier, og det er absolutt et viktig steg selv om jeg kanskje ikke tror at läslov er det rette tiltaket.

Ta bort presset og idéen om en fast uke for lesing, og gi heller de små hendene en kopp med kakao et par ganger i uken. Ta de med på det lokale biblioteket en gang i uken og velg en bok eller to for regnværsdagene. Da blir kanskje høstferien en leseferie på barnets eget initiativ, slik som den ofte har vært for meg.

Featured Image fra Wallpaperswide.com

2 thoughts on “Høstferie = leseferie?

Legg igjen en kommentar

