Klassikerenes nye klær

En av de beste bieffektene av å lese mye, er at leiligheten/huset/rommet ditt mest sannsynlig er fylt med bøker – bøker er nok min foretrukne måte å fylle opp et rom. Selv forsøker jeg å være ukritisk når det kommer til coverdesign og design generelt, men det er jo klart jeg trekkes lettere mot attraktive covere og utforming, spesielt i en bokhandel. Derfor er det kjekt at så mange bøker ser så fine ut at de kan brukes som pyntegjenstand når du har pløyd gjennom historien. I dette innlegget vil jeg dele noen av mine favorittutforminger av bøker – spesifikt klassikere – som er tilgjengelig for tiden.

009_1.jpg

Pocket Penguins (Obs: utrolig fin side)
Pocket Penguins ble lansert i mai 2016 og Penguin har tatt deres klassiske design og publisert 30 pocketversjoner i A-format av «a mix of the famous and the unjustly overlooked» klassikere. Pocketene er dessuten kategorisert i ulike farger etter hvilket språk boka originalt ble skrevet på, for eksempel orange for engelsk og grønn for tysk. Minimalistisk og fint. Personlig har jeg spesielt lyst på Carson McCullers sin The Heart is a Lonely Hunter etter å ha sett den på x-antall instagram-kontoer i sommer.

Coralie Bickford-Smith for Penguin
Uten tvil min favoritt bokdesigner. Personlig synes jeg absolutt alle bøkene hun har designet er fantastiske, men jeg er spesielt glad i Cloth Bound Series hennes som er avbildet på toppen av dette innlegget. Det er enkelt men samtidig ser det utrolig ekslusivt ut, og jeg liker veldig godt at hun har valgt én enkel ting fra hver bok som mønster på coveret. Jeg vet mange samler på disse utgavene, og dessuten er de perfekt som gave til bokelskere da de er litt penere enn «vanlige», billigere utgaver man normalt heller mot (av min erfaring i det minste).

14764830586_4ccd092cf8.jpg

Vintage Classics Austen Series
Et must for Jane Austen-elskere. Altså, så latterlig fine? Jeg er ikke Austen sin nummer 1 fan, jeg mister fort interessen når jeg leser bøkene hennes, men da vi hadde Austen på pensum investerte jeg i to av bøkene fra denne serien for å motivere lesingen (hehe). Det fungerte faktisk ganske bra.

Nå kjenner jeg at det frister litt vel mye å legge noen nye bøker i handlekurven på Amazon.
Har du noen favorittdesign/serier av bøker?

Victoria x
Legg igjen en kommentar

