Jens Stoltenberg sin Selvbiografi: Min Historie

Forrige uke kom Jens Stoltenberg med meldingen om at han har skrevet en selvbiografi. Jeg kom over nyheten i en videopost på facebook, hvor Stoltenberg forteller at han har jobbet med prosjektet siden 2007. Det er skrevet veldig mye om meg i aviser av alle, sier vår tidligere statsminister, nåværende general sekretær i NATO, og debuterende forfatter. Men nå, sier Stoltenberg, så har jeg skrevet om meg selv, og det er noe ganske annet.

Videoen er i grunn ganske sjarmerende, spesielt hvis du alt er litt glad i Jens. Det er nok alt for lett å la sine politiske synspunkter påvirke hvordan man tenker om en politisk figur sin personlighet, men jeg har alltid syntes han har en veldig trygg og behagelig utstråling. De ulike selfiene han poster på facebook om skiturer i Oslomarka eller på fjellturer gir inntrykk av en jordnær person, som vi også ser litt av i denne lille videosnutten. Han deler med oss øyeblikket av å skrive de siste få ordene, og smilet vi ser etterpå er smilet til en forfatter som endelig har gjort seg ferdig med sin første bok. Han poengterer også hvor viktig det er med korrekt punktsetting, når han først avslutter signaturen på slutten av siden med et punktum, men fort tar det bort igjen. ‘Så trenger vi kanskje et lite punktu – nei det blir feil. Vi trenger ikke et punktum der.’ Dette er altså til tross for at han har glemt å sette punktum etter den avsluttende setningen, som leser ‘syvende og sist er dette min historie’. Dette er god inspirasjon for alle andre som også ønsker å skrive en bok; hvis Jens kan gjøre det mens han er general sekretær for NATO så kan vel vi også få det til.

Som statsminister over en såpass lang periode så vil det selvfølgelig skrives mye og av mange med ulike meninger, men spesielt i forbindelse med 22. juli så var Jens Stoltenberg som landes leder spesielt utsatt for journalistenes skarpe penner. Jeg har aldri vært spesielt interessert i å følge nøye med i politikk, og selvbiografiene til ulike ledere rundt i verden har aldri stått høyt på min leseliste. Til tross for dette, så ser jeg veldig frem til å lese denne boken for å få et bedre innblikk til Stoltenberg sin erfaring av 22. juli. Hvordan føles det å ha vært på på toppen når noe slikt skjer? Hvordan klarer man mentalt å holde hodet klart, og ikke spørre seg selv hva kunne jeg gjort eller om jeg bare hadde for mange ganger? Jeg er interessert i å høre mer om hvordan han strammet inn beredtskapspolitiet i etterkant, og jeg vil høre det fra stemmen til Jens Stoltenberg, nordmann, heller enn Jens Stoltenberg, statsminister. Nå kan han snakke fra hjertet, og det håper jeg virkelig at han gjør.

Boken er utgitt av Gyldendal og kommer i salg 10. Oktober. Den kan forhåndsbestilles fra Ark, og koster 393kr.

Bildekilde

Legg igjen en kommentar

