Litterær TV (eller: Netflix, you’ve done it again)

Som en følge av at jeg plutselig kom over tittelbildet på dette innlegget på Facebook-feeden min, kom jeg til å tenke på andre (vellykkede and less so) TV-serier som er basert på litteratur:

  • A Series of Unfortunate Events, (2017?), Netflix. Hovedinspirasjonen til å skrive dette innlegget, samt en utrolig spennende nyhet! Jeg er klar over at dette tydeligvis ikke er breaking news, siden flere nettaviser skrev om det i vinter/våres allerede, men bedre sent enn aldri!
  • Gossip Girl, (2007), CW. Både Gossip Girl og Pretty Little Liars er originalt basert på bokserier som var relativt suksessfulle. Personlig synes jeg TV-seriene er mye bedre enn bøkene – men hvis du er gira på enda flere crazy teorier om hvem A er anbefaler jeg absolutt Pretty Little Liars bøkene siden de har en litt annerledes handling en TV-serien.
  • Pretty Little Liars, (2010), ABC Family.
  • Sherlock, (2010), BBC. Basert på Arthur Conan Doyle sin fiktive detektiv Sherlock Holmes, selvsagt.
  • Game of Thrones, (2011), HBO. Basert på den like sinnsyke bokserien av G. R. R. Martin.
  • Orange is the New Black, (2013), Netflix. Denne Netflix-suksessen er basert på den virkelig Piper (Kerman) sin bok Orange Is the New Black: My Year in a Women’s Prison.
  • The Man in the High Castle, (2015), Amazon Video. Denne har jeg nettopp begynt å se på og så langt (er på episode nummer to) virker den lovende. Den er basert på Philip K. Dick sin bok ved samme navn og handler om en alternativ versjon av andre verdenskrig hvor USA ble tatt over av Japan og Tyskland. Bisarr og spennende.
Har du noen favorittserier basert på bøker? Tar gjerne i mot anbefalinger i kommentarfeltet!

Victoria x

One thought on “Litterær TV (eller: Netflix, you’ve done it again)

Legg igjen en kommentar

