Korte bøker (tilgjengelig på ebokbib) for å kickstarte lesinga!

Vi har alle havna i en slags leseslump en gang (eller hundre). Personlig synes jeg de beste løsningene på dette problemet enten er å: 1) lese nøyaktig hva man vil, om det så betyr å begynne på en ny bok selv om man allerede leser en annen, eller 2) ta fatt på en kort bok for selv om jeg leser fordi jeg vil, er følelsen av å lese ferdig en bok fortsatt utrolig tilfredsstillende. Selv om bare du selv kan vite hva du har lyst til å lese akkurat nå, kan jeg i det minste tipse om noen korte bøker (200 sider max) som er tilgjengelig på den fantastiske ebokbib appen for prisen av et bibliotekskort.

  • Avdeling for Grublerier av Jenny Offill. Leste denne boka på engelsk, men jeg regner med at Tiril Broch Aakre har gjort en glimrende jobb med den norske utgaven også. Avdeling for Grublerier handler om et ekteskap som skranter, samt et familieliv som er høyst avhengig av dette ekteskapet for å fungere. Sårt og fint. Denne romanen er skrevet på en litt uoversiktlig måte, men jeg synes det bare gjør boka enda finere.
  • Og hver morgen våkner jeg av Marita Hansen. Obs: denne boka skal visst ikke anbefales å leses i det offentlige rom. Marita Hansen har skrevet om Vidar, som hun får tilbringe 231 dager sammen med før han brått dør. Den handler altså om sorg, håp og kjærlighet. Det er en ekte historie, som jeg tror kan passe ypperlig når man ønsker å bli minnet på hvor utrolig sterke og skjøre mennesker kan være.
  • Jeg blir heldigvis ikke lagt merke til av Liv Marti Weberg. Til tross for tittelen, skal denne boka være en ganske morsom skildring av en unge kvinne som alt egentlig går veldig galt for og som generelt føler hun ikke klarer å leve opp til krav og forventninger. Jeg må innrømme at denne boka er liiitt lenger enn 200 sider (ca 230).
  • Dammyr av Victoria Kielland. «Aurora går gjennom gatene og leter etter sitt eget hjerte.» Denne romanen virker som en veldig lang tanke dratt ut til romanlengde. Etter hva kritikerne og anmelderne har sagt, tror jeg at det i Kielland sitt tilfelle er kun positivt. Leser denne selv for øyeblikket via ebokbib.
  • Alle Nyanser av Sinne av Mari Tveita Stagrim. Dette er en samling noveller fra 2015 om sinna mennesker. Som vanlig i en novellesamling er noen noveller bedre enn andre, men helheten er likevel bra. Jeg likte spesielt godt novellen om taxi-sjåføren.

Har du noen korte go-to bøker når leselysten er på bånn?

Victoria x
Legg igjen en kommentar

