Forbudte bøker du bør lese

Denne uken har vært #BannedBooksWeek. Det er vel ingenting som beviser hvor vanvittig viktig litteratur er enn bøker som blir forvist pga. sitt innhold. I fjor på denne tiden leste jeg Salman Rushdie sin roman De Sataniske Vers, en bok som fortsatt er forbudt i over 20 land. Blant annet Qatar, noe jeg ikke ofret en tanke da jeg satt på terminalen i Dubai og leste denne for universitetet mens jeg ventet på flyet videre til Vietnam. Boken tar for seg islam, og enkelte deler av boken er nokså kontroversiell. Er det noe de siste tiårene har lært oss er det vel at man bør være forsiktig med å snakke om islam, og Rushdie måtte som resultat av denne boken både forsvinne og beskyttes britisk politi fordi lederen av Iran erklærte fatwa på Rushdie, altså oppfordret muslimer til å henrette ham og hans redaktører pga. boken. Den norske urgiveren William Nygaard ble beskutt, men det gikk heldigvis bra med ham. Dette er en uhyre komplisert bok, men den er også ekstremt interessant. Det er fult mulig å gå seg vill i alle de ulike tankegangene Rushdie har satt i gang i denne romanen, og vi fikk beskjed av våre professorer i Lancaster at boken egentlig var litt i overkant kompleks til å ta for seg på et bachelor nivå. Men han beviser, om ikke annet, at romanen og pennen er et våpen langt sterkere enn et sverd (ikke at noen bruker sverd lenger). Og stort sett er det jo en veldig god grunn til at bøker blir forbudt. Jeg skal i dag ta et triks fra Hermine Grang sin bok, og snakke om noen forbudte bøker jeg har lest og likt, fordi det er jo ganske gøy å bryte regler!

“What exactly are you so happy about?’ Harry asked her.

‘Oh Harry, don’t you see?’ Hermione breathed. ‘If [Umbridge/Uffert] could have done one thing to make absolutely sure that every single person in this school will read your interview, it was banning it!”

1. Lolita av Vladmir Nabokov
Lolita handler enkelt fortalt om en manns besettelse av en 12 år gammel jente, Lolita. Dette er en fullstendig merkelig bok. Den er skrevet så vakkert at du egentlig blir litt mo i knærene, og det flotte språket, de glødende beskrivelsene gjør at du ikke helt kan hjelpe for å bli litt hengiven ovenfor fortelleren, til tross for at han er en pedofil. Dette er Nabokov sitt store talent, å lure seg trill rundt. Aldri stol på noen i Nabokov sine bøker, ikke engang deg selv. Men bare se hvordan boken starter, kan du motstå en bok med denne åpningsparagrafen?

ZdrCYAc.jpg

2. The Satanic Verses av Salman Rushdie
Jeg skal innrømme at når jeg leste denne så visste jeg egentlig ikke helt hva som foregikk 99% av tiden, men jeg likte den likevel ganske godt. Rushdie er flink til å skrive, og det var ganske interessant å lese parallelene mellom de to hovedkarakterene, Gabreel og Chamcha, hvor en gradvis forandres til en erkeengel og en annen til en djevel. Boken handler om stort sett alt egentlig, men store temaer er hybriditet, kommunikasjon, migrasjon, oversettelse, og selvfølgelig religion – eller kanskje tro er et bedre ord. Jeg valgte, på et sprøtt innfall, å skrive om denne boken for ett av essayene mine og ble derfor litt ekstra glad i den, selv om jeg fortsatt sikkert ikke forstår mer enn 10% av boken. Det er på ingen måte en kvardagsbok, dette er heavy saker, men jeg vil inkludere den her fordi den er spesielt kontroversiell, ekstrem kompleks, og fordi jeg fortjener å snakke om den etter å ha skrevet 3000 ord om den.

3. To Kill a Mockingbird av Harper Lee
Dette er en all time classic som har fått spesielt mye oppmerksomhet det siste året, etter at Lee overrasket hele litteraturverden og en hel del andre også med en oppfølger hele 50 år etter publikasjonen av Mockingbird. Denne leser jeg faktisk akkurat nå, og jeg elsker den. Er halvveis, og har nettopp begynt med de seriøse sakene, men den fascinerte meg fra første side. Hvis du ikke alt har lest den, gjør det nå!

4. Anne Franks dagbok av Anne Frank
Denne har visst blitt forbudt i Lebanon fordi den viser jøder i et positivt lys. Denne boken leste jeg når jeg var liten, og har i etterkant vært litt besatt av Anne Frank. Det var kanskje den første ordentlig seriøse boken jeg leste (eller, mor leste den for meg) og den har derfor satt sitt preg. Sunnivas første møte med viktig litteratur, eller noe sånt. Men utover innholdet, som selvfølgelig er tankevekkende, rørende og historisk viktig, så er Anne Frank en eksepsjonell rollemodel for unge mennesker: til tross for hennes død så er hun et symbol på at unge stemmer også er uhyre viktige. Anbefaler å ha lommetørklene klare for denne altså.

519hkx9m69lto_kill_a_mockingbird12781

5. Things Fall Apart av Chinua Achebe
Denne boken har jeg nevnt på biblioteket før, men jeg liker den så godt at jeg synes ikke det gjør noe. Denne boken viser en interessant og ofte glemt side av den britiske koloniseringen. I tillegg er den fascinerende med tanke på språk, Achebe, Nigeriansk ved fødsel, skriver denne boken på engelsk. Han har sagt i intervjuer at dette språket som kom med de engelske til Nigeria er et virkemiddel som afrikanere nå kan bruke like effetivt som det kolonialisererene gjorde. Samtidig sprinkles boken med mange ibo-ord for å understreke at ibokulturen ikke er glemt.

6. Alice in Wonderland av Lewis Carroll
Ok, denne har jeg ikke lest, men den står i bokhyllen min og venter. Også elsker jeg filmen, synes den er helt fantastisk. Denne boken ble forbudt i Kina fordi dyr ikke skal snakke menneskets språk, og fordi det er helt forferdelig at dyr likestilles med mennesker. Fy skam, Carroll.

7. Harry Potter av J K Rowling
Jeg kommer aldri, jeg gjentar aldri, til å slutte å prate om Harry Potter. Spesielt i noen religiøse sirkler er disse bøkene forbudt fordi den inneholder magi og mytologiske vesner. Jehovas vitner kan ikke se fantasy filmer eller lese bøker, fordi de fremstiller en uvirkelig realitet. Dette høres litt kjedelig ut, synes jeg, skal man ikke få lov til å drømme? Men jeg har alltid vært spesielt hegiven ovenfor alle bøker som inkluderer drager. Side om side med Harry her finner vi nok stort sett de fleste andre fantasy bøker – jeg kunne altså aldri blitt Jehovas vitne.

hp_hc_old_2tumblr_mk25lxdv3w1rqkjy0o1_12809781447279990alice-s-adventures-in-wonderland

Det er en lang rekke med veldig seriøse grunner til at ulike tekster har blitt forbudt, men det er også en rekke veldig teite, latterlige grunner til at bøker har blitt forvist fra biblioteker, klasserom og butikker. Blant disse:

1. Kaptein underbukser på grunnlag av at han har på seg underbukser (tror jeg, her gjettet jeg egentlig bare, og jeg valgte å ikke sjekke dette tilfelle underbuksene ikke var grunnen. Da hadde jeg blitt litt skuffet)
2. Finn Willy! I et eksemplar av Finn Willy ble det oppdaget en side-pupp, og boken ble derfor forbudt.
3. I et eksemplar av Rødhette hadde hun en flaske vin i kurven på bokens cover-illustrasjon. FORBUDT.
4. Mary O’Hara sin bok My Friend Flicka ble forbudt fordi hun bruker ordet ‘bitch’  – til å beskrive en tispe.

PS. I de fleste land er disse forbudene nå opphevet, men i noen land er mange av dem fortsatt forbudt.

Legg igjen en kommentar

