Når du finner «boka di»: om å samle på bøker

God lørdag!

Er det noe jeg virkelig kan, så er det å kjøpe bøker. Jeg er nærmest ukentlig innom den lokale Waterstones (britisk bokhandel-kjede) bare for å ta en titt og det er ikke sjelden jeg finner noe fint. Når jeg besøker nye byer er jeg alltid på jakt etter spennende nye bokhandlere, eller bare en annen bys versjon av Waterstones – de kan jo ha en annen layout, vet du! (hehe)

Litt tilfeldig og litt planlagt bestemte jeg meg nylig for at jeg vil samle på forskjellige utgaver av en av mine absolutt favorittbøker, nemlig Mary Shelley sin Frankenstein. Jeg skrev om denne i bacheloroppgaven min og skal nå basere mastergradsprosjektet mitt på den, så jeg føler den har en relativt stor rolle i livet mitt. Siden det er en klassiker, finnes det jo utrolig mange fine versjoner! Så i dag tenkte jeg å vise og fortelle kort om de versjonene jeg har fått tak i så langt (har ca 10 flere jeg allerede planlegger å kjøpe, men jeg er jo student enn så lenge dessverre).

frankensteincollection

Penguin Leatherbound Classics.
Oxford World’s Classics.
Wordsworth Classics.
Roads Classics.

Mitt neste kjøp blir nok denne fine versjonen fra Vintage Classics, tror kanskje det er min favoritt. Oppfordrer forøvrig alle til å lese Frankenstein om de ikke har gjort det, men pass på at du leser den originale versjonen fra 1818 og ikke den kjipe sensurerte versjonen fra 1831.

Har du en favorittbok som du samler på?

Victoria x
2 thoughts on “Når du finner «boka di»: om å samle på bøker

  1. Kristine sier:

    Penguin-boka! Så fin! Og så kjekt å ha et sånt forhold til ei bok og ikke bli lei. Lykke til med mastern! 🙂
    Jeg har aldri hatt noe spesielt behov for å samle på ei spesiell bok, men begynner å nærme meg tre sett av Harry Potter-bøkene nå (norsk + engelsk + tysk). Ganske gøy med forskjellige utgaver og veldig fint å kunne lese dem igjen også, samtidig som det gir meg noe nytt hver gang.

    Lik

Legg igjen en kommentar

