HarperCollins med ny J R R Tolkien utgivelse: Legenden om Beren og Lúthien.

Attention Ringenes Herre fans, i 2017 kommer HarperCollins med en ny utgivelse om Middle: Legenden om Beren og Lúthien. Dette er en del av Middle Earth-history som ligger gjemt mellom de mangfoldige sidene i The Silmarillion, som jeg ærlig skal innrømme at jeg aldri har tatt meg mot til å åpne. Men for dere som ikke er kjent med Beren og Lúthien – et kort pitch: Beren og Lúthien forelsker seg, men det er ingen enkel kjærlighet. Beren er en dødelig mann, mens Lúthien er en udødelig alv. Hun er også datter av en mektig alve-konge, og han liker ikke Luthiéns valg i Beren. Han gir Beren en oppgave han må løse før han og Luthién kan gifte seg. Legenden handler altså om hvordan Beren og Luthién begir seg ut for å robbe et vesen som Harper Collins fint kaller ‘greatest of all evil beings, Melkor, called Morgoth, the Black Enemy, of a Silmaril’, og dermed også få hverandre.

Among the tales of sorrow and of ruin that came down to us from the darkness of those days there are yet some in which amid weeping there is joy and under the shadow of death light that endures. And of these histories most fair still in the ears of the Elves is the tale of Beren and Lúthien.

Denne legenden virker kanskje litt kjente, også for de som ikke har lest The Silmarilloin. Den minner om Aragorn og Arwen sin story line i Ringenes Herre, og det er ikke tilfeldig. Tolkien skrev et par ulike versjoner av denne legenden. Først under titlen ‘The Tale of Tinúviel’ i 1917, og deretter fant legenden rom i både Ringenes Herre gjennom Aragon og Arwen, og som et kapittel i The Silmarillion. Det finnes også en ballade som aldri ble ferdig skrevet. Dette er altså en historie Tolkien jobbet en god del med, men som likevel er litt all over the place. Derfor kommer nå HarperCollins ut med en ryddig, polert utgave, kanskje for å melke Ringenes Herre-fansen for litt mer penger, kanskje for å inspirere til enda tre nye filmer, men også for å gjøre denne fortellingen lettere tilgjengelig for oss glade lesere. Før denne nyheten kom hadde jeg ingen anelse over at det fantes slik en hjerteskjærende, episk kjærlighetshistorie i Tolkien sine verker.

Christopher Tolkien (Tolkiens sønn) har personlig redigert og arbeidet med dette prosjektet. En av utfordringene han møtte var at legenden stadig endret seg grunnet nye assosiasjoner innenfor Tolkien’s verden. HarperCollins sin utgave består derfor av først den originale fortellingen skrevet av Tolkien, og deretter deler av den i både prosa og i versform  fra nyere tekster for å vise hvordan handlingen endrer seg. Målet er å fremstille en kombinasjon som, side om side, kan vise et fullere bilde av fortellingen og dens utvikling.

Jeg ser gjerne frem til en slik utgave, som kommer i starten av Mai 2017. Den kan allerede forhåndsbestilles fra forlagets hjemmesider, men til en ganske mektig pris på £75! For alle som ikke er Ringenes Herre-fanatikere kan det være det lønner seg å vente til pocketbøkene kommer for 79kr. Men om du kjøper den nå eller om et år, så tror jeg at dette er en spennede utvilking for Middle Earth. Jeg gleder meg allerede til filmene, lurer på om Orlando Bloom kan inkluderes på en eller annen måte…

Ps. På gravsteinene til J R R og hans kone Edith står navnene Beren og Luthién inngravert. Dette er altså en historie som betydde ekstremt mye for forfatteren.

2 thoughts on “HarperCollins med ny J R R Tolkien utgivelse: Legenden om Beren og Lúthien.

  1. Siri sier:

    Oj, så spennende! Masse jeg ikke hadde peiling på. Når du først skrev om kjærlighetshistorien minnet den meg ekstremt om Arwen og Aragorn. Jeg er riktignok ikke en stor Ringenes Herre fan, og har prøvd å lese bøkene. Det gikk dessverre ikke. Bruker vanligvis ikke å bli skremt av store bøker, men språket ble for tungt for meg…Men jeg eelsker fantasy, så jeg burde vel gi bøkene enda en sjanse.

    Men morsom funfact det med gravsteinene. Så rooomantisk ❤
    – Siri

    Lik

    • Sunniva sier:

      Jeg har selv bare lest Ringenes Herre og Hobbiten, og det er nok enormt med fakta som man ikke får med seg om denne verdenen hvis man ikke leser The Silmarillion. Men som du sier så er det tunge bøker, jeg strevde meg gjennom. Men håper at jeg er litt eldre og litt klokere innen denne kommer ut, og at jeg setter litt mer pris på denne. For utenom et veldig tungt språk er jo bøkene heeelt fantastisk! Om ikke annet kan vi håpe på noen gode filmer!

      Lik

Legg igjen en kommentar

