30.000 ord på 30 dager: en refleksjon

Det er kanskje på tide å sjekke inn med min 30.000 ord på 30 dager utfordring, siden den nå er ferdig. Jeg klarte det ikke. Det ble til slutt 24.600 ord, og selv om det ikke er så langt unna så er det lagt nok. Jeg fikk plutselig veldig opptatt hverdag, fordi jobbkontakten min gikk ut og jeg bestilte billetter for å reise. Derfor har jeg tilbragt de siste 10 dagene i en hvit Honda som vi har kjørt opp og ned fjellene i Californias nasjonalparker. Å være oppe til soloppgang, sove på bakken, gå turer hele dagen, og komme utmattet tilbake til camp etter mørket har kommet, når alt man vil er bare å spise middag og legge seg, gjør det vanskelig å holde en god rutine på skrivingen (selv hvis jeg alt hadde hatt en rutine). Men det er sånn hverdagen ofte blir, hektisk og innholdsrik, og jeg skal fortsette å jobbe mot et mål om å skrive mer, selv de dagene hvor jeg ikke føler jeg har tid. Og om jeg ikke får skrevet i et par dager, skal jeg hente meg inn igjen når det roer seg litt. Så det er det jeg skal gjøre nå.

Hva har jeg lært?
– 1000 ord er mye mer enn man tror. Jeg tenkte ofte at jeg kunne pushe gjennom de på en halv time, men ofte ble jeg sittende mye lenger enn som så.
– Jeg gir fortsatt alt for lett opp når jeg starter på et prosjekt, men føler jeg mister litt tråden etterhvert. Jeg vet så godt at jeg må legge vekk min indre kritiker, og skrive meg gjennom de dårlige øktene for å komme meg frem til de bra igjen. Istedet så dropper jeg det, og begynner på noe nytt, og slik går hverdagen.
– Det er gjerne etter 1000 ord at man begynner å få flyten. Selv om 1000 ord er, på dette punktet i mitt liv, et mål som setter litt krav til meg uten å være uoppnåelig, resulterer det veldig ofte i stagnerte økter hvor jeg egentlig ikke helt vet hva jeg skal skrive om.
– Jeg er mye flinkere til å skrive mye om non-fiksjon enn om fiksjon.
– Jeg jobber utvilsomt mye flinkerer til å produsere noe hvis jeg har en form for deadline.
– Det er ganske tilfredstillende å vite at, selv om jeg ikke har nådd målet mitt, så har jeg produsert 24.000 ord de siste 30 dagene, og det er mye mer enn jeg ellers pleier. Hvis jeg fortsetter vil jeg til slutt sitte med et større produkt, og det kommer til å føles ekstra bra.

Sunniva x
Legg igjen en kommentar

