YA Spotlight

Jeg elsker YA. Skal ikke skryte på meg at jeg har lest alt som finnes der ute – langt i fra – men jeg har lest endel og vet sånn cirka hva jeg liker. Til tross for at YA selger som varmt hvetebrød anses sjangeren ofte som mindre litterær enn skjønnlitteratur for voksne og som en sjanger som er kun tilgjengelig for målgruppen. Til en viss grad bør jo en YA bok være tilpasset young adults/ungdom, men personlig synes jeg ofte temaene de tar opp er like relevant for oss voksne (ok, disclaimer: jeg er 22, knapt voksen, men ei heller ungdom).

For å rette søkelyset mot bra YA bøker vil jeg derfor fra tid til annen trekke frem bøker og forfattere i sjangeren som er spesielt verdt å lese. Skal forsøke å styre unna de store navna som John Green og Suzanne Collins; de har jo tross alt ikke akkurat mangel på lesere.

One thought on “YA Spotlight

Legg igjen en kommentar

