Anmeldelse: Fantastic Beasts and Where to Find Them

I San José regner det, i hele Costa Rica regner det; planer om nasjonalparker og dykking skylles vekk til fossende elver. Det betyr at jeg har tid til å se på Fantastic Beasts and Where to Find Them på kino. Jeg er ikke helt sikker på hva jeg forventer når jeg setter meg ned i setet, en iste og popkorn i hendene (jeg er tross alt på ferie!). J K Rowling har kommet med mye nytt i det siste. 2016, forferdelig som det har vært på sine mange måter var rene innfluksen av nytt Harry Potter-materiale. The Cursed Child ble motatt med en slags bob-bob holdning. Det var gledelig å møte gamle karakterer i et kjært univers, men det var ikke helt Harry Potter heller. Jeg måtte holde den litt på avstand, tenkte på den som en separat historie. Jeg sulter like mye som alle andre etter mer Harry Potter, men samtidig så frykter jeg alltid for den informasjonen som skal rive ned luftslottet mitt. Jeg var absolutt beredt til å holde denne filmen på god avstand.

Men jeg behøvde ikke det i det heletatt. Bortsett fra unike referanser og de samme magireglene så var filmen en helt egen historie. Det var litt som når karakterene til Anne-Kath Vestley krysser veier på Tirilltoppen. Dette synes jeg fungerer mye bedre enn The Cursed Child. Dette er ett nytt prosjekt, helt nytt. Det er skrevet for å kunne fortelle en ny historie, og derfor kan denne fortellingen utvilke seg akkurat slik det var meningen at den skulle utvilke seg.

Plot: Newt Scamander (Eddie Redmayne) kommer til New York med en koffert full av magiske vesener. Grunnet en litt dårlig lås som han sikkert kunne fikset lett med reparo klarer noen av disse vesenene å stikke av i et ukjent terreng, New York, med en befolkning som ikke vet om, eller er veldig hostile ovenfor magi. I tillegg er en mørk kraft løs i byen, og departementet er derfor under press for å bli oppdaget. Mr. Scamander må lokalisere og beskytte alle sine vesener, holde seg utenfor lovens lange klø, og gjøre hva han kan for at New York igjen skal bli et trygt sted å bo, alt dette mens han forsøker å bevise at med riktig stell og behandling er ikke disse dyrene farlige. Til dette har han hjelp fra søstrene Tina (svartspaner) og Queenie (tankeleser), og den aspirerende, umagiske bakeren Jacob Kowalski, som stort sett tar seg av comic relief.

Jacob Kowalski var utvilsomt høydepunktet ved denne filmen. Flott skuespill utlevert av Dan Fogler resulterte i flere latterkuler fra kinosalen. Resten av handlingen ble nærmest en Tom Cruise film, hvor alle utenom Newt og hans team vet at det han gjør er rett, og han må derfor arbeide med magi-politiet i nakken. Avsluttningen føltes ikke helt som en avslutning, ikke fordi den ikke var oppklarende, men fordi historien ikke virket stor nok. Og fordi den store avsløringen virket mye viktigere enn noe annet i filmen. Til tross for dette storkoste jeg meg gjennom hele filmen. Men med tanke på at det gode, gamle crewet er tilbake (David Yates som reggisør, Steven Klove som manusforfatter, og produsert av David Heyman mm.) så er dette den filmen du ellers ville forventet fra Harry Potter-universet. Den er flott filmatisert, og kan anbefales på 3D. Jeg dukket et par ganger for flyvende diamentsmykker. Jeg er nok litt for fanatisk overfor alt som er Harry Potter til å gi en objektiv mening, men til syvende og sist synes jeg dette var en film det er verdt å se.

One thought on “Anmeldelse: Fantastic Beasts and Where to Find Them

1. Kristine sier:

Så enig, også med forbehold om kanskje å være i overkant fanatisk! Jeg koste meg skikkelig med filmen. Riktignok litt skuffa over avsløringa på slutten (om vi sikter til den samme) – synes den tok vekk litt av mystikken (særlig med den castinga). Men gleder meg masse til fortsettelsen!

Lik