Neil Hilborn og slam poetry

Jeg tror ofte poesi blir sett på i litt feil lys. Kanskje fordi historier og fortellinger gjerne tok lyrik form før romanen ble så populær, og derfor er det fortsatt mye fokus på gamle dikt fordi det er den kilden vi har til fortellinger fra feks 1500-tallet. Vi leste en del Alexander Pope og slikt på Bacheloren, og det var aldri min favoritt. Men de moderne dikterene er noe helt annet. Jeg fikk først ordentlig sansen for dikt når jeg var i Maine, og en gruppe engelskstudenter møttes torsdagkvelder for å lese dikt. Mange skrev diktene selv, mens andre leste favoritter. Å høre dikt lest høyt er noe helt annet. Det blir sterkere og rivende. En av dikterene som ble dratt frem om og om igjen er spoken word poet dikteren Neil Hilborn. Han har en usedvanlig tilstedeværelse på scenen, og diktene hans er både hjerteskjærende vakre og tilnærmelige.

Hans utførelse av ‘OCD’ gikk viral, og har blitt sett 12 millioner ganger på youtube. Dette er et nydelig dikt om mental sykdom og kjærlighet med en avsluttning som treffer midt i magen hver gang.

I 2015 ble hans første samling, Our Numbered Days, utgitt. Den inneholder 45 dikt, og kan kjøpes her (eller på amazon, men det er viktig å støtte organisasjoner som Button Poetry). Du kan også kjøpe hans spoken word album ‘Northbound’ her, og høre ham lese opp flere av hans dikt.

One thought on “Neil Hilborn og slam poetry

  1. nocturnalmistakes sier:

    Jeg gråter litt hver gang jeg hører OCD, det er så fabelaktig, sårt, ekte og bare hnngg-det-treffer-rett-i-hjertet-aner-ikke-hva-jeg-skal-si.

    Vi hadde en hel måned med bare poesi på universitetet, og på slutten hadde vi en framføring hvor vi kunne lese våre egne dikt høyt. Det var så magisk å høre alle de ulike stemmene virkelig komme til live i en sånn setting!

    Lik

Legg igjen en kommentar

