Om å lese kun kvinnelige forfattere i tre måneder

Plutselig var det desember og vel så det, og jeg har fullført mitt leseprosjekt med bare en utskeielse (og det var Frode Grytten, så jeg har bestemt at det likevel var innafor). I tre måneder dette året har jeg lest ekslusivt kvinnelige forfattere. Hvorfor? Fordi kategorien «kvinnebøker» eksisterer, men «mannebøker» er ikke et begrep som tas særlig i bruk. Fordi menn sjelden leser bøker skrevet av kvinner. Fordi jeg ville bli litt mer bevisst på hva jeg leser.

Helt ærlig har det gått helt sykt bra. Jeg har egentlig ikke synes det har vært vanskelig i det hele tatt, og jeg tror nok det er på grunn av smaken min i bøker mer enn at jeg bevisst har styrt unna mannlige forfattere (selv om det selvsagt også har skjedd). Jeg ville for eksempel veldig lese Jonathan Safran Foer sin nyeste bok, Here I Am, og Akademiet av Jørgen Brekke, samt resten av Frode Grytten sine verk.

Men når det finnes så mange bra bøker der ute skrevet av kvinner, er det jo egentlig ikke noe problem å holde seg unna menn i tre måneders tid.

femlit2

Jeg synes det har vært en fin utfordring og kommer til å fortsette å lese primært bøker av kvinnelige forfattere. Samtidig har utfordringen fått meg til å innse at jeg leser altfor mye skrevet av hvite, middle-class kvinner (og hvite menn, men føler det er ganske opplagt uansett). Så heretter vil jeg også oppfordre meg selv til å lese flere bøker skrevet av:

  • Ikke-hvite forfattere, spesielt kvinner.
  • Ikke-norske eller engelskspråklige, spesielt fra ikke-europeiske land.
  • Norske forfattere. Jeg leser mye mer på engelsk enn på norsk, og jeg merker at jeg går glipp av mye bra og at det tærer på språket mitt.

Forlagsbransjen består jo (dessverre) for det meste av hvite mennesker fra relativt gode økonomiske bakgrunner, og da sier det seg selv at det som blir utgitt ofte er tekster som de som gir de ut selv liker og kjenner seg igjen i. (Obs! Vil understreke at jeg ikke mener at de som jobber i forlag ikke bryr seg om litteratur av minoriteter eller lignende, bare at det er vanskelig å komme seg unna denne tendensen. Vi liker jo som regel det vi kan kjenne oss igjen i.)

femlit11

Jeg tror at å utfordre sine lesevaner eller i det minste å tenke over hva man leser og hvorfor er utrolig viktig, både for forfattere og lesere. Å lese utenfor komfortsonen sin er alltid en god ide, for da opplever man ofte noe man ikke har opplevd før. Og det er jo gjerne akkurat den følelsen vi vil sitte igjen med etter å ha lest en bok.

Har du noen anbefalinger av bøker/forfattere som passer med kriteriene ovenfor? Jeg vil gjerne høre de i så fall!

Victoria x
4 thoughts on “Om å lese kun kvinnelige forfattere i tre måneder

Legg igjen en kommentar

