Jólabókaflóðið: bøker er alltid greit å gi bort til jul

Husker dere tidligere i høst da det var en diskusjon om at Sverige omdøpte høsteferien til leseferien? Konklusjonen min var at idéen var strålende, men at jeg ikke likte presset ved å assosiere denne tiden med utdanning. Om det hadde eksistert en slags ferie som kombinerte lesing med den ideén av hygge og kos som vi bokelskere opplever på hver gang vi får en ny bok. Det viser seg at Island alt har en tradisjon som nettopp denne. Jeg har hørt om Jólabókaflóðið før, men ble påminnet tradisjonen i dag da jeg leste denne artikkelen skrevet av Guinevere de la Mare for Penguin Random House. Altså, trenger man flere grunner til å elske Island?

De la Mare kommer med en kjekk, liten bakgrunnshistorie for tradisjonen: Island er et veldig lite land, med bare 300.000 innbyggere, så under andre verdenskrig kom det bare ut bøker helt på tampen av året. Dette har blitt til en tradisjon, så i Island starter julen ved at alle husholdninger får en gratis katalog med oversikt over alle årets nye boktitler. Yes please, hører dere etter Norge? På julaften gir altså islendingene hverandre bøker, også går de til sengs og leser. Dette er julefeiring goals. Jeg gir stort sett bort bøker selv, og får alltid minst en bok av venninner til jul, men ofte så havner de bakerst i køen av bøker jeg skal lese en annen gang. Det er noe romantisk ved tanken på å ta med seg boken inn på soverommet, og så lese til jeg sovner.

Det er fantastisk lett å kjøpe julegaver til en bokelsker. Stort sett alt fra Notabene kan pakkes inn og legges under juletreet vårt. Bøker, såklart, notatbøker og syvne sanser, eller ting vi kan kose oss med mens vi leser, som f.eks te eller tekopper, kaffe eller kaffekopper, og vin eller sjokolade. Jeg kjøper alltid bøker til venninner fordi jeg vil at de skal lese, men også fordi de trenger en god unnskyldning til å selv ta seg tiden til å lese. Jeg kjenner så mange som sier: jeg vil så gjerne lese, men jeg har ikke tid. De la Mare forklarer i artikkelen sin hvordan hun satte i gang en ny juletradisjon med sin familie: hun kjøpte ti bøker, pakket dem inn og skrev en liten beskrivelse på hver alá blind date with a book,  også fikk familien hennes velge den boken de følte seg trukket til. Med dette som utgangspunkt har familien hennes utvilket sin egen Jólabókaflóðið. Jeg elsker det! Jeg elsker at julen kan være den unnskyldningen man trenger for å vandre rundt i bokbutikker, reflektere over hva man har lest i år og hva man virkelig elsket. Velge med omhu den boken som venner og familie bare må lese, pakke den pent inn i gråpapir og søyfer, og dele den med dine kjæreste.

En bok lover deg at du kan sette deg godt til rette i romjula, slappe av i skuldrene, finne fram litt julekaker og en kopp med gløgg. Den lover deg et par timer uten familieselskaper, uten mas, uten å tenke på noe annet enn det du har i hendene. Eller: en søvnløs natt fylt med eventyr før frokosten første juledag. De la Mare oppforderer leserene sine til å finne sin egen versjon Jólabókaflóðið, og starte denne tradisjonen slik det passer dem. Det kan være årets secret santa, den siste julegaven i kalenderen (mor gir alltid meg og mine brødre et julehefte den 24. desember, nemi eller pusur eller noe slikt), eller bare en klassisk gave til å putte under treet. Jeg synes hvertfall dette er en sprakende idé, og synes at, om ikke annet, det norske forleggersamfunnet bør jobbe med en slik oversiktskatalog for 2017.

Har du en boktradisjon for jula? Hvordan ville din Jólabókaflóðið-tradisjon blitt hvis du skulle lage en?
Sunniva x
2 thoughts on “Jólabókaflóðið: bøker er alltid greit å gi bort til jul

  1. neverendingcircles sier:

    Bøker har alltid vært en del av våres jul. Da jeg fortsatt fikk pakkekalender pleide det å være en bok i siste luke, altså på julaften. Og jeg har enda ikke opplevd en jul uten å få bøker i julegave.

    Likte konseptet «blind date with a book»! Fin måte å gi bort bøker på 🙂 Nå får de fleste familiemedlemmene mine alltid bøker i gave uansett, så tror kanskje ikke det blir innført i familien med det første. Hadde heller ikke sagt nei takk til oversiktskatalog på døra tidlig i desember!

    Lik

    • Sunniva sier:

      Høres ut som dere allerede har en fin tradisjon med å gi hverandre bøker da, selv om det kanskje er nettopp fordi dere alle vil ha bøker? Men finnes det en bedre grunn?

      Lik

Legg igjen en kommentar

