Nytt år, nye vaner? Enkel introduksjon til Bullet Journal!

Nå er det straks 2017 og med det kommer ofte nyttårsforsett i fleng. Hvis du, som folk flest, føler et behov for ett nyttårsforsett som forbedrer livet ditt uten at det er urealistisk (hvem klarer å gjennomføre en bok-shoppestop liksom, hehe) er å effektivisere livet sitt med Bullet Journaling å anbefale!

Jeg har nettopp begynt å bruke bullet journal systemet. Jeg har valgt meg en relativt enkel versjon og har ikke noe spesielt mer enn oversikt over hele året, månedsplan, dag for dag planer, og månedsplaner for Kvardagsbiblioteket. Men litt av tanken bak journalen er at her skal du kunne samle alt du trenger å ha en oversikt over, så mange inkluderer treningsplaner, oversikt over bøker lest, eller ting som lister over en ting hver dag man har satt pris på. Etter å ha brukt dette systemet i litt under én måned har jeg allerede sett forbedring i effektiviteten min. Jeg tror det er fordi det er veldig oversiktlig og ryddig, samt at det krever endel planlegging – spesielt i begynnelsen – noe som gjør at jeg tar det mer seriøst enn om jeg bare hadde skribbla ned dagens gjøremål på en post-it (men smak og behag, if it ain’t broke why fix it).

La oss ta first things first: Du trenger en notatbok, helst med ruter eller prikker (jeg bruker Moleskine med Dotted Pages), men vanlig linjer går også fint (Sunniva bruker en slik). Deretter trenger du en ‘key’:  rett og slett regel-side i begynnelsen av boka (obs: advarer om at vi begge er språkforvirra og skriver en slags blanding av engelsk og norsk til tider i våre journaler). Key-siden kan se slik ut:

bullkey

2016-12-26-12-44-52

Foreløpig er min bullet journal veldig enkel, som sagt, så etter key-en har jeg en enkel månedsoversikt. Vet at mange anbefaler å ha en slags innholdsside, eller index, som man oppdaterer underveis, men dette har jeg droppet. Det kan for eksempel se slik ut om du er interessert. Her er derimot min oversikt for desember, med frister market i kalenderen og en liste over mål for måneden – jeg skriver en fin blanding av ting jeg  gjøre samt ting jeg gjerne vil gjennomføre.

bull2

Deretter har jeg delt journalen min opp i dag-for-dag, altså en dag per side, avhengig av hvor mye som skjer (skriver f.eks. to dager på en side om det ikke skjer så mye de dagene). Her finnes det mye ulike oppsett, og jeg vet at mange er fan av å ha hele uka på to sider i stedet for én dag per side. Dette avhenger helt av dine rutiner, din hverdag og din personlige preferanse. Jeg (Victoria) motiveres av å krysse av ting, så jeg legger gjerne til ting som å sette på vaskemaskinen som en to do, mens det for andre kanskje blir litt vel detaljert. Smak og behag, altså. Her er et eksempel fra tidligere i desember:

bull1

For de mer kunstneriske av sjeler så finnes det utrolig mye spennende forslag på Pinterest for å gjøre journalen litt mer estetisk. Det kan gjøres veldig enkelt, med bannere og fine titler, eller man kan legge litt mer arbeid i det. Dette kan også være en veldig effektiv metode for å passe på at man følger opp de målene man setter seg i journalen, fordi man legger ekstra tid på å gjøre den fin. Dette er en kun én av mange veier man kan gå med bullet journals; i utgangspunktet ble den utviklet nettopp fordi det var en rask, effektiv og ryddig måte å holde orden på livet sitt, og nettopp fordi den er ekstremt ‘adaptable’ blir den tatt i bruk av så mange. Så her er det bare å eksperimentere med hva som passer deg best, og etter noen uker går sikkert livet ditt på skinner.

Har du brukt bullet journal-systemet eller noe lignende før? Vi vil gjerne se ditt oppsett!
Sunniva og Victoria x
2 thoughts on “Nytt år, nye vaner? Enkel introduksjon til Bullet Journal!

  1. Karl sier:

    Hei, herlig innlegg om en fantastisk Bullet Journal og morsomt å se dere skrive på norsk og engelsk blandet. Leuchtturm anbefales sterkt for BuJo, den har nummererte sider og ferdig laget index. Snart blir den offisielle Bullet Journal-notatboken tilgjengelig på http://www.tudos.no også.

    Lik

    • Victoria sier:

      Hei! Takk for kommentar. Tudor ser ut som en spennende nettside! Personlig bruker jeg dotted Moleskine mest fordi den var billigere på Amazon (hehe), men har hørt veldig mye bra om Leuchtturm så det får kanskje bli en av de når denne blir full!

      – Victoria

      Lik

Legg igjen en kommentar

