Bøker vi vil lese #2

Rett før jul var Victoria og jeg i Oslo, og vi brukte ganske mye tid på å vandre rundt i bokbutikker. Jeg elsker å kikke på bøker, og kan fint ende opp med å bruke en time i større bokhandler til tross for at jeg svært sjeldent kjøper noe (prøver å ikke kjøpe for mange bøker siden jeg alt har så mange jeg ikke har lest). Men jeg liker å se på hva som finnes, hva som har kommet i det siste, og hva som fortsatt er tilgjengelig. Jeg sjekker fantasy-hyllene for Terry Pratchett og Robert Jordan, eller engelskseksjonen for å se hva som er populært nok til å ta inn på engelsk. Her er noen av de bøkene jeg kikket litt på da vi var i Oslo, og som jeg syntes virket spennende.

edit-3905

Dikt og Forbannet Løgn, *spartacus (2016)
I høst gikk Nrk inn for å kåre Norges beste dikt. De begynte med en rekke dikt plukket ut av litteraturkjennere, og gjennom en serie på P2 ble disse diktene diklamert og diskutert. Finalen bestod av seks dikt, hvor Olav Haugne vant med sitt dikt ‘Det er den draumen.’ I denne samlingen finner du både gamle klassiske norske dikt, men også ny poesi. Jeg tror dette er en utmerket bok for alle som ønsker å sette seg litt inn i norsk poesihistorie.

edit-3908

gå. /eller kunsten /å leve /et vilt og poetisk liv av Tomas Espedal, Gyldendal (2006).
En bok hvor tittelen er et dikt? Her var jeg solgt med en gang. Synes boken er nydelig, den er enkel og Espedal sin kunst får snakke for seg selv. Dette er en relativ gammel utgivelse, fra ti år tilbake. Denne romanen ble nominert til Nordisk Råds Litteraturpris, og siden den gang har Espedal blant annet vunnet Brageprisen og Kritikerprisen. Han er også oversatt og solgt i 24 land. Jeg gleder meg til å sette meg godt til rette under teppet mitt med en kopp grønn krydderte og denne.

edit-3909

La meg sove til dette bare er en drøm av Ellisiv Stilfoss-Hanssen, Vigmostad Bjørke (2014).
Igjen likte jeg svært godt designet på boken, og det var en fin tittel. Liker veldig godt enkle farger og en romantisk tittel på bøker. Denne boken handler om Mia som har livmorhalskreft, og om hennes refleksjoner over fortid, fremtid, sykdom og kjærlighet mens hun ligger på sykehuset. Dette er også en fortelling om homofili, tror jeg, siden det står at Mia og Anne-Marie nettopp har gjort det slutt. I slike Skam-tider hvor alle elsker søte homsepar er det sikkert fint med en bra bok om sårbare jentepar også.

edit-3911

En Statsministers Dagbok av Elisabeth Botterli m.f., Cappelen Damm (2016).
Ok, så denne plukket jeg opp bare fordi jeg ble nysgjerrig. Den minner jo veldig om En Pingles Dagbok, så jeg ville rett og slett bare se hva dette var for en bok. Men den hørtes egentlig veldig morsom ut. Elisabeth Botterli er tekstredaktør i Nytt på Nytt, og det er jo absolutt et salgspunkt. Dette er altså en ‘høyst uautorisært versjon av Erna Solbergs første statsministerår’. Tror dette kan være en slik kosebok som bare er morsom og gøyal.

edit-3913

Sibylle av Ingrid Z. Aanestad, Forlaget Oktober (2016).
Denne har jeg faktisk allerede lest, for den virket så fin. Elsker de duse fargene på coveret, og det sterke blikket til modellen. Forlaget Oktober beskriver Sibylle som ‘ein roman om å vera systrer i spennet mellom intim nærleik og veldig avstand, og om å leva både med det som finst og med det som ikkje finst. I ein straum av glasklare setningar skriv Ingrid Z. Aanestad fram eit djupt hòl i eit ganske alminneleg liv.’ Jeg likte den ganske godt, selv om jeg ikke følte at den egentlig handlet om noe, men det er altså et bok om hullrom. Det er absolutt en tristhet i hele boken. Aanestad skriver nydelig om hvordan søstrene kysser hverandres krageben, men egentlig aldri snakker så mye om det rommet i livene sine. Så selv om jeg ikke fikk helt grep på en slags historie var det mange nydelige øyeblikk som var enda finere fordi hun skriver på nynorsk. Denne vet jeg finnes tilgjengelig på EBokBib appen.

 

Har dere noen bokbutikkvaner? Hva får deg til å ville lese en bok når du er ute og bare kikker?
Legg igjen en kommentar

