YA Spotlight: Simon vs. the Homo Sapiens Agenda

Her om dagen hørte jeg på en skikkelig gladbok, nemlig Simon vs. the H0mo Sapiens Agenda av Becky Albertalli. Denne suksessboka har nok de fleste fått med seg allerede, men om det er noen der ute, som i likhet med meg før jeg endelig leste den, som er litt skeptiske til tross for suksessen – fear not. Denne boka har verken barnslig språk, overdrevent utroverdig handling, eller irriterende karakterer. Det er rett og slett en utrolig fin liten bok om å være 17 år og forelska.

simon1

Simon vs. the Homo Sapiens Agenda handler om Simon som er 17 år gammel og går på high school. Boka åpner med at en klassekamerat av Simon, Martin, har brukt en skolepc etter ham og «tilfeldigvis» kommet over e-poster Simon har sendt til en person kalt Blue. I disse e-postene har Simon fortalt Blue at han er homofil. Martin bruker disse e-postene til å presse Simon til å forsøke å få Martin til å bli sammen med en av Simon sine beste venninner. Hvis han nekter truer Martin med å dele e-postene på skolens felles sosiale medier. For å beskytte sin egen identitet, samt Blue sin, har Simon ikke annet valg enn å gjøre som Martin sier.

E-postene mellom Simon og Blue, et pseudonym for en av Simon sine medstudenter, er nemlig en samtale om deres liv og tanker rundt det å være homofil og i skapet. Simon vet ikke Blue sin virkelige identitet og Blue vet ikke hvem Simon er. Det eneste de vet om hverandre er at de begge går på samme skole og er omtrent like gamle.

«White shouldn’t be the default any more than straight should be the default. There shouldn’t even be a default.»

Siden Martin vet Simon sin «hemmelighet» må han nå bestemme seg for om han vil komme ut av skapet selv før han blir dyttet ut av noen andre. Blandet inn i romanen er også Simon sin nærmeste gruppe venner og hans familie, som alle spiller viktige roller i Simon sitt liv. En av de tingene jeg likte aller best ved denne boka er den gjorde meg så oppriktig glad? Til forskjell fra typiske ‘coming-out’ bøker er alle rundt Simon veldig støttende og det er ingen tragedie eller ekskludering av Simon. Samtidig er det ikke skildret som en usedvanlig enkel prosess; det føles fortsatt troverdig og ekte ut.

«People really are like house with vast rooms and tiny windows. And maybe it’s a good thing, the way we never stop surprising each other.»

Jeg synes ofte YA-bøker, spesielt de som blir veldig populære, kan være litt… slitsomme å lese. Jeg er ikke så stor fan av barnslig språk i YA-litteratur og simple skildringer, ettersom jeg synes det fort føles uekte ut og jeg irriterer meg grønn over at enkelte forfattere til tider ikke tar ungdommer mer seriøst enn «omg he is so hot!» Albertalli har klart å styre unna omtrent alt jeg ofte irriterer meg over i ungdomsbøker og skapt en hovedperson som virker genuin og troverdig. Selv når det er dramatiske hendelser er det fortsatt skildret på en oversiktlig og realistisk måte, og det satt jeg veldig pris på som leser.

«The way I feel about him is like a heartbeat — soft and persistent, underlying everything.»

Er du, som meg, også litt late to the party og ikke har lest Simon vs. the Homo Sapiens Agenda enda kan den absolutt anbefales. Kagge Forlag ga ut boka på norsk i 2016 under tittelen Simon og homo sapiens-agendaenog den er tilgjengelig på engelsk via Storytel.

Har du lest Simon vs. the Homo Sapiens Agenda? Har du noen tips om forfattere til YA Spotlight?
Victoria x

4 thoughts on “YA Spotlight: Simon vs. the Homo Sapiens Agenda