Anbefaling: Unge Lovende

Det var i midten av min Skam-deprisjon at en venninne av meg anbefalte Unge Lovende. Det er også en NRK produsert serie som handler om tre venninner som prøver å finne fotfestet i den voksnes Oslo. Elise, Nenne og Alex forfølger hver sin kunst: skuespill, stand-up komikk, og forfatterskapet – ikke veldig lette bransjer. I tillegg er de jo unge, og sliter med kjærligheten, forventninger til seg selv, familie og alt det der. Jeg slukte den første sesongen på en dag (det er kun seks episoder per sesong, dessverre), og i kveld kommer sesong 2 ut på NRK nett.

Jeg tror kanskje litt av grunnen til at jeg likte denne så godt var fordi jeg kjente meg så godt igjen. Serien begynner med at Elise får avslag på visum til å dra tilbake til LA, hvor hun allerede har begynt med stand-up. (Fun fact: Silje Seljeseth skrev denne serien etter at hun selv ble nektet nytt visum til USA. Hun spiller også forøvrig Elise i serien) Hun blir derfor nødt til å bosette seg i Oslo, uten stort med penger, og blir nødt til å konfrontere problemer hun i grunn reiste fra da hun dro til LA. Vi følger også Alex, som har satset fullt og helt på å komme inn på teaterskolen, og Nenne, som aktivt går inn for å få publisert en samling noveller. Som en ung person som nylig har avsluttet universitetet (selv om jeg straks skal begynne på igjen), med ambisjoner innenfor nettopp de samme industriene som de tre jentene, føler jeg at dette her kunne i grunn vært meg. Hvis jeg ønsker å bosette meg i Norge etter universitetet må jeg egentlig til Oslo, og da kan jo dette faktisk bli meg.

Jeg synes også det er fint at vi kan ha en så flott produsert serie om unge mennesker som ønsker å finne sin plass i vår underholdningskultur. Det er så vanvittig mye fokus på filmindustrien i USA, og det kulturelle Norge forsvinner liksom litt i skyggen. Jeg synes det er sykt inspirerende at en så ung kvinne har skrevet denne serien, og kjenner en sterk respekt for Silje Seljeseth. Planene hennes kollapselt nok fullstendig når hun ble nektet USA-visum, og de hva hun har fått til nå? Husker dere når Skam vant så og si alle Gullrutene i fjor? Unge Lovende var like godt representert i nominasjonsrekkene som Skam.

En ting jeg liker ekstra godt med Unge Lovende er at alle episodene kommer ut samtidig, så man slipper alle disse #williammåsvare situasjonene som følger med Skam (selv om jeg egentlig elsker det også). Men nå har NRK altså produsert to skikkelig bra serien for oss ung, og det synes jeg er veldig bra og positivt – hurra for dere NRK! Jeg gleder meg veldig til å se hva slags utvikling livene til Elise, Alex og Nenne tar i kveld.

Foto: NRK
PS. De to første episodene vises på NRK1 på Tirsdag kl. 22:10 hvis man heller vil se det på TV enn på nett.

2 thoughts on “Anbefaling: Unge Lovende

Legg igjen en kommentar

