Bøker vi vil lese #3

Nytt bokår betyr nye bokutgivelser, hurra! De fleste forlagene har lagt ut sine vårlister for 2017 og jeg har plukket ut et par bøker jeg har spesielt lyst til å få med meg de neste to-tre månedene:

Går, gikk, har gått av Jenny Erpenbeck, Forlaget Oktober (allerede utgitt)
Erpenbeck sin roman handler om Richard som på sin daglige spasertur tilfeldigvis blir vitne til en flyktningsdemonstrasjon utenfor rådhuset i Berlin. Han oppsøker flyktningene for å høre mer om hvor de kommer fra og hvorfor de har kommet til Berlin og Tyskland. Et viktig spørsmål gjennom denne romanen er «hvor drar et menneske når det ikke vet hvor det skal dra?» Denne romanen er skrevet som en kommentar på den nylige flyktningskrisen i Europa. Jenny Erpenbeck er en tysk forfatter, så denne passer bra inn i #lesverden utfordringen vår også!

Vi var aldri brødre av Pia Edvardsen, Aschehoug (allerede utgitt)
Denne romanen har jeg allerede sett florere i sosiale medier. Den handler om å være søstre og søsterforhold. Søstrene er nå voksne, 30 og 24 år henholdsvis, og farmor er døene så etter en lang stund uten å ha sett hverandre skal de nå sees igjen. Dessuten ligger det noe usagt mellom de to – noe som skjedde når de var små. Tror dette er en roman hvor handling er mer sekundær, og språket og formidlingsevne er i hovedfokus. Dette er Edvardsen sin debutbok.

Ein gong var dei ulvar av Therese Tungen, Aschehoug (1. mars 2017)
Enda en debut! Ein gong var dei ulvar er en novellesamling om mennesker som møter noe nytt og ukjent i livene sine, og hvordan mennesker takler press fra ulike kanter. Novellene handler blant annet om en leiemorder som venter på offeret sitt og tre barn som er hjemme alene midt i jula når strømmen går. Personlig elsker jeg novellesamlinger og synes denne høres veldig interessant ut.

Jeg vet hva du driver med av Jakob Arvola, Vigmostad & Bjørke (allerede utgitt)
Enda en novellesamling, denne gang om ulike mennesker etter krigen, 22. juli 2011, og flyktningskrisen i 2015. Om mennesker etter krisesituasjoner. (Elsker forøvrig coverdesignet på denne boka!)

Oneiron av Laura Lindstedt, Forlaget Oktober (februar 2017)
Lindstedt er en finsk forfatter, så #lesverden varsel! Foreløpig er Lindstedt ukjent for meg som leser, men denne boka har jeg veldig lyst til å lese! Fra forlaget sin beskrivelse: «Oneiron er en fascinerende og dypt original fantasi om sekundene etter døden. I en bevegelig og levende prosa undersøker Laura Lindstedt hva som kan skje når maktstrukturer brytes ned og de stumme gis en stemme.» Høres med andre ord ut som akkurat my cup of tea.

Hvilke bøker utgitt av norske forlag ser du frem til de neste månedene? Som alltid tar jeg gjerne imot tips!
Victoria x
3 thoughts on “Bøker vi vil lese #3

  1. Mari - Flukten fra virkeligheten sier:

    Her var det mange spennende utgivelser, Victoria. Av disse var det kun «Vi var aldri brødre» som hadde havnet på min radar fra før av. Jeg har noen barne- og ungdomsbøker på min ønskelist: Brevet frå krigen av Ingunn Røyset(Samlaget, april), Z FOR SORRY av Marit Kaldhol (Samlaget, mars), Papirfly av Liv Gulbrandsen (Aschehoug, februar), Cornelia og den underlige skogen av Nora Brech (Aschehoug, april) og Hysj av Magnhild Winsnes (Ashehoug, september). Jeg gleder meg spesielt til de to sistnevnte, begge er laget av ukjente, for meg, illustratørerer og den sistnevnte er en tegneserieroman (ja til flere norske tegneserieromaner!).

    Lik

    • Victoria sier:

      Hurra for interessante boktips! 😀 og så fint at du likte innlegget. Barne- og ungdomsbøker leser jeg alt for lite av på norsk, så disse tipsene kommer godt med.

      Lik

  2. overtenking sier:

    Jeg har så lyst til å lese ‘Oneiron’ – den høres så spennende og annerledes ut. Ellers er jeg veldig spent på ‘James Franco spytter når han snakker av’ Erik Eikehaug. Den har jeg hørt enormt mye bra om!

    Lik

Legg igjen en kommentar

